Pondělí, 29 dubna, 2024

O sporu dálničářů s bývalým zhotovitelem tunelu rozhodne mezinárodní arbitráž

- Komerční sdělení -aktuality

Národní dálniční společnost nesouhlasila s rozhodnutím mezinárodní komise pro řešení sporů.
O pokračujícím sporu Národní dálniční společnosti (NDS) a bývalého zhotovitele stavby dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelem Višňové, konsorcia Salini Impregilo a Duha, rozhodne mezinárodní arbitráž.

Sorry, video přehrávač failed to load.(Error Code: 101102)
Dálničáři ​​nesouhlasili s rozhodnutím mezinárodní komise pro řešení sporů, která podle předsedy jejich představenstva Juraje Tlapu dala exzhotoviteli Višňového za pravdu ve věcech, ve kterých neměla dát. „A v podstatě dnešní stav na stavbě mi dal za pravdu. Jsem rád, že jsem se takhle rozhodl,“ uvedl šéf NDS na otázku agentury SITA o uvedeném sporu.

Z důvodu, že jde o živý spor, Tlapa neuvedl, co konkrétně se NDS nezamlouvalo na rozhodnutí komise. „To jsou už asi věci, o kterých nemůžu mluvit,“ odpověděl.

V souvislosti s výší finančních nároků v arbitráži potvrdil, že jde o desítky milionů eur. „Vzniklo to na základě toho, že jsme nesouhlasili s rozhodnutím komise pro řešení sporů, ani druhá strana nesouhlasila, tak proto je to už na arbitráži. A právě při takovém jednání NDS si potřebovala zajistit velmi renomovanou právnickou kancelář,“ vysvětlil Tlapa s tím, že jde o zahraniční advokátní kancelář.

Jaké nároky uplatnily jednotlivé strany
Při ukončování smluvního vztahu s bývalým zhotovitelem Višňového v roce 2019 se bývalé vedení NDS a italsko-slovenské konsorcium dohodly na zřízení mezinárodní komise, která měla řešit jejich nároky, přičemž se měly podřídit jejímu rozhodnutí. To bylo podle Tlapu nepřípustné a nevýhodné pro NDS, čili nesouhlasili s rozhodnutím komise a následuje arbitráž.

„V podstatě dnešní stav na stavbě mi dal za pravdu.“
JURAJ TLAPA, PŘEDSEDA PŘEDSTAVENSTVA NDS O NESOUHLASU S ROZHODNUTÍM MEZINÁRODNÍ KOMISE PRO ŘEŠENÍ SPOŘŮ

Dálničáři ​​si v komisi uplatnili nárok ve výši téměř 15 milionů eur za to, že tehdejší zhotovitel nesplnil milníky na proražení tunelu a dokončení betonové vozovky v tunelu. Zhotovitel předtím odmítal smluvní pokutu uhradit.

NDS vznesla vůči zhotoviteli i nároky pro chyby díla a projektové dokumentace. Zhotovitel si zase uplatnil nároky například na posun milníků pro zhoršenou geologii v tunelu.

Výstavba tunelu Višňové
S výstavbou úseku D1 začal v létě 2014, stavbu za smluvní cenu téměř 410 milionů eur bez DPH měl předat do konce roku 2019. S pracemi výrazně zpožďoval, navíc žádal zvýšit smluvní cenu zhruba o sto milionů eur.

Nakonec se s NDS dohodl na předčasném ukončení smlouvy.

S dostavbou nedokončené dálnice začalo v květnu letošního roku sdružení v čele se společností Skanska SK, práce zhruba za 255 milionů eur bez DPH má dokončit do konce roku 2023.

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek